با توجه به اشتیاق خریداران بین المللی به محصولات غذایی خاص، سالم، ارگانیک، حلال و با کیفیت ایرانی و از طرفی نیاز امروز شرکتها به توسعه بازارهای فروش و ارزآوری از محل صادرات، حضور در نمایشگاههای معتبر بین المللی به عنوان اولین پله در بازاریابی بین المللی امری بدیهی و لازم است. پتانسیل یک نمایشگاه بر اساس سابقه، گزارش دوره قبلی، تعداد غرفه داران و بازدیدکنندگان، تعداد کشورهای حاضر، تعداد پاویونهای ملی، سازمان برگزار کننده و سوابق آن، سیکل اجرایی، محل نمایشگاه و توان پوشش منطقه جغرافیایی آن و همچنین تنوع محصول و گروه مشتریان خاص مورد شناسایی و ارزیابی قرار می گیرد.

یکی از ویژگیهای هر نمایشگاه تعداد پاویونهای ملی از کشورهای مختلف است. اصلی ترین خصوصیت پاویون، ایجاد هم افزایی در توسعه تجارت غرفه داران است. بارها شاهد بودیم که وقتی مدیران خرید فروشگاههای زنجیره ای و شرکتهای بزرگ پخش، برای مذاکره با یک شرکت صادرکننده خشکبار و یا زعفران به پاویون ایران مراجعه نموده اند، پس از ورود به سالن و مشاهده تنوع بالای محصولات ایرانی، به غرفه داران دیگر هم مراجعه نموده و خریدهای غیر قابل پیش بینی را انجام داده اند. خریداران حرفه ای نمایشگاههای بین المللی نیز به خوبی با این موضوع آشنا هستند و مستقیماً به پاویون کشورهای مورد نظر خود مراجعه می نمایند تا وقت ارزشمند خود را فقط صرف ملاقات با یک یا دو غرفه دار نکنند.

یکی دیگر از اهداف شرکت در نمایشگاه،‌ آموزش است. تولید کنندگان ایرانی به سلیقه مصرف کنندگان داخلی مسلط هستند و به نوعی با تنوع محصولات خود، بازار را مدیریت می کنند، لیکن به عنوان مثال، زمانی که شما در نمایشگاه دبی شرکت می کنید، خریدارانی از بازارهای امارات، بحرین، کویت،‌ عربستان سعودی، یمن، قطر، عمان، هندوستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و شمال آفریقا را ملاقات می نمایید و یا در نمایشگاه سنگاپور، مشتریانی از کشورهای اندونزی، مالزی، سنگاپور،‌ ژاپن، کره جنوبی،‌ ویتنام، کامبوج و استرالیا بازدیدکنندگان غرفه شما خواهند بود و هر کدام از این مشتریان، نظرات کاملاً متفاوتی را در مورد کیفیت محصولات، آنالیز و ترکیبات مواد اولیه، تنوع رنگ و طراحی بسته بندی، قوانین و تعرفه واردات کشور خودشان را به شما ارائه خواهند نمود.

سرعت رشد ارتباطات و نوآوریها، تغییر سیستمهای بسته بندی و عرضه، ورود تولیدکنندگان و عرضه کنندگان جدید به بازار، تغییر سیاست خریداران، بحرانهای سیاسی و اقتصادی بازارهای هدف، تغییر سیاستهای فروش رقبا و توصیه های خریداران، بعضاً طرز تفکر ما را نسبت به روند تولید و بسته بندی محصولاتمان تغییر داده و ما را وارد مسیر جدید و پویاتری در زمینه تجارت بین الملل محصولاتمان می نمایند.

سالیانه بیش از هزاران نمایشگاه تخصصی در سراسر جهان برگزار می شود، لیکن با در نظر گرفتن بودجه محدود شرکتها، باید نمایشگاههای تخصصی بسیار معتبری را انتخاب کرد تا با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را ایجاد نمود. اولین نکته در انتخاب نمایشگاه، مشخص نمودن بازار هدف بر اساس پتانسیل محصولات و خدمات شما و همچنین منطقه جغرافیایی مورد نظر است، به همین منظور انتخاب دقیقی از نمایشگاههای معتبر و موثر بین المللی براساس بازارهای منطقه ای مناسب محصولات با کیفیت ایرانی صورت گرفته و شرکتهای ایرانی می توانند با توجه به پتانسیل محصولات تولیدی خود، لیست نمایشگاهها را بررسی و اقدام به اخذ اطلاعات بیشتر و ثبت نام نمایند.